Uitgelicht
400 extra gratis plekken in fietsenstalling Rotterdam Centraal

400 extra gratis plekken in fietsenstalling Rotterdam Centraal

De ondergrondse fietsenstalling van Rotterdam Centraal Station wordt zo goed gebruikt dat soms het gratis gedeelte van de stalling vol is. Na een verbouwing is deze ondergrondse fietsenstalling nu 400 gratis plekken rijker. In en na de zomer volgen meer maatregelen – verzorgd door de gemeente in samenwerking met partners als NS en Prorail – zodat er meer ruimte en gebruiksgemak komt in de stalling.

Speciale fietsen
Het verplaatsen van de glazen wand tussen het betaalde en gratis deel van de stalling zorgt voor 400 extra gratis fietsparkeerplekken. Daarnaast komt er ook meer plek voor fietsen met een afwijkend formaat. Bijvoorbeeld bakfietsen en fietsen met een kratje voorop. Daarvoor is nu een apart vak bij de entree van de stalling, maar daar staan vaak gewone fietsen tussen. Deze zomer worden gewone rekken vervangen door 300 rekken voor speciale fietsen. Dat is een flinke vooruitgang.

Waar een plekje vrij?
Deze zomer krijgt ook het systeem dat registreert hoe lang fietsen in de stalling staan, een opknapbeurt. De palletjes – die meten of er een fiets in het rek staat – zijn in  sommige rekken kapot. Hierdoor geven de borden soms aan dat er plek is, terwijl dat niet het geval is. Dat leidt tot onnodig zoeken. Door plaatsing van de rekken voor grote fietsen en de reparatie van het systeem komt hier verbetering in.

Korter staan
Tot slot mogen fietsen na de zomer niet meer vier weken, maar maximaal twee weken in de stalling staan. Dit is om te voorkomen dat de stalling binnen de kortste keren weer dichtslibt. De vernieuwde palletjes in de rekken meten de duur van de stalling. Staat de fiets langer dan twee weken in het rek, dan gaat deze naar het Fietspunt. De gemeente begint na de zomer met de controles hierop.