Uitgelicht
De drukste fietsroute van Rotterdam wordt een stuk relaxter

De drukste fietsroute van Rotterdam wordt een stuk relaxter

De gemeente gaat de drukste fietsroute tussen Noord en Zuid comfortabeler, sneller en veiliger maken. Op 6 september beginnen de eerste werkzaamheden op het Wilhelminaplein. Deze 6,5 kilometer lange fietsroute loopt van Schieplein tot aan het Varkenoordseviaduct en steeds meer fietsers maken er gebruik van.

Dagelijks fietsen 8.000 fietsers over de Schiekade en 10.000 fietsers over de Erasmusbrug. Door de drukte is er, zeker tijdens het spitsuur, sprake van heuse fietsfiles en bijna-botsingen bij de verkeerslichten. De verbetering van de route is een van de actiepunten uit het fietsplan, waarover fietsfans vorig jaar massaal hebben meegedacht. De talrijke suggesties gebruikt de gemeente om deze ‘fietsverkeersader’ nu aan te pakken.

Fietsflow
De route wordt tot eind 2017 in etappes verbeterd. Bij de verkeerslichten krijgen fietsers meer groen licht en komen grotere wachtplekken. Fietspaden worden vlakker gemaakt en – waar mogelijk – verbreed. Meer fietspaden en -oversteekpunten in twee richtingen zorgen ervoor dat fietsers minder hoeven om te rijden. Verkeerssituaties worden aangepast zodat fietsers een stevigere positie in het verkeer krijgen. En de gemeente gaat op verschillende plekken langs de route experimenteren met innovatieve signalering. Deze signalering laat fietsers zien of ze sneller of langzamer moeten fietsen om het volgende groene licht te halen. Op deze manier kunnen zij in hun ‘fietsflow’ blijven.

Start Wilhelminaplein
De eerste werkzaamheden vinden plaats tussen 6 september en 1 oktober. Dan komen een fietsstrook op de Wilhelminakade – richting de Erasmusbrug – en een oversteek naar het fietspad aan de overzijde, dat tweerichtingsverkeer wordt. Ook de oversteek aan de voet van de brug is straks in twee richtingen. Zo kunnen fietsers vanaf de Wilhelminapier makkelijker en sneller oversteken naar de goede brughelft richting het centrum. Bij drukte krijgen de fietsers op het Wilhelminaplein wat langer groen licht. Tijdens de werkzaamheden kunnen fietsers de zuidoever van de Erasmusbrug niet oversteken en worden ze via het plein omgeleid. Voor automobilisten blijven het Wilhelminaplein en de Erasmusbrug toegankelijk.

Parallelle fietsroutes ook aangepakt
De gemeente verbetert ook twee parallel lopende fietsroutes. Het gaat hier om de fietsroutes Rozenlaan (Hillegersberg-Schiebroek) – Boompjes en Noorderbocht (Noord) – Westersingel. Het fietspad aan de Overschiese Kleiweg wordt doorgetrokken tot aan de Noorderbocht. De bewoners van woonwijk Park 16hoven krijgen hiermee een betere fietsverbinding met het centrum.

Meer mensen op de fiets
Doordat de route aantrekkelijker wordt, verwacht de gemeente dat mensen die nu nog de auto pakken voor hun korte ritjes naar het centrum, voortaan vaker de fiets zullen nemen. Dit draagt bij aan de collegedoelstelling dat eind 2018 10% meer fietsers rijden op de belangrijkste routes naar de binnenstad. De verbeteringen aan de fietsroute worden gefinancierd door het Rijk (programma Beter Benutten), Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente en kosten in totaal bijna € 3,5 miljoen. De verbeterde fietsroute is naar verwachting eind 2017 klaar.