Uitgelicht
Door fietsvlonders meer fietsrekken op straat

Door fietsvlonders meer fietsrekken op straat

Sinds twee jaar wordt in de binnenstad geëxperimenteerd met fietsvlonders. Met die vlonders bekijkt de gemeente waar ruimte gecreëerd kan worden voor extra fietsrekken. Resultaat: de binnenstad is 105 fietsrekken rijker.

Rotterdam wil graag een nog prettiger verblijf in de binnenstad door meer ruimte voor voetgangers en fietsers. De fietsvlonder komt nergens anders in Nederland voor. Zo’n vlonder, een houten plateau waarop fietsrekken zijn gemonteerd, wordt drie tot zes maanden op een autoparkeerplaats neergezet. Getest wordt of behoefte is aan meer parkeerplek voor de fiets én of de buurt toekan met minder plek voor de auto. Is dat het geval, dan wordt de autoparkeerplaats opgeheven en zet de gemeente permanente fietsrekken neer. De fietsvlonder verhuist hierna naar een andere locatie. Op dit moment zijn 19 vlonders in gebruik.

Extra permanente rekken

Met de fietsvlonders zijn tot nu toe 21 autoparkeerplekken in 15 straten omgezet naar 105 permanente rekken. Die rekken bieden plaats aan 210 fietsen. Vooral in de Hoogstraat en aan de Westblaak is een flink aantal bijgekomen. De gemeente kijkt nu of ze de fietsvlonder ook in andere wijken kan inzetten.

Meer comfort

Uitbreiding van de plekken om je fiets neer te zetten is een van de actiepunten uit het Fietsplan ‘Fietsen heeft voorrang’. Door meer ruimte, snelheid en – in dit geval – meer comfort te bieden, wil Rotterdam nog aantrekkelijker worden voor fietsers.