Uitgelicht
CycleHack Rotterdam: Iedereen op de fiets!

CycleHack Rotterdam: Iedereen op de fiets!

Afgelopen weekend vond de CycleHack plaats. In 26 steden wereldwijd werden door fietsenthousiastelingen CycleHacks georganiseerd in hun stad. Ook Rotterdam was dit jaar van de partij, mede dankzij Delta Cycling en Drift.

Allemaal op de fiets
Deze CycleHack Rotterdam stond drie dagen lang in het teken van ‘meer mensen op de fiets’. Dat betekende brainstormen over meer ruimte voor de fiets, fiets versus auto, fietsetiquette, veiligheid voor jong en oud, handhaving en het belonen van ‘gezond gedrag’. Want als er één ding is waar iedereen het over eens was: fietsen is, op allerlei fronten, een gezonde bezigheid én de fiets geeft je vrijheid.

Brainstorm
Maar hoe overtuig je een groep mensen die nog niet of weinig fietst? Dat blijkt lastig, want gewoontes doorbreek je niet zo snel. Enkele groepen legden de focus dan ook al snel op kinderen, want jong geleerd is immers oud gedaan. Maar ook op de ‘lol’ van het fietsen en het (on)gemak ervan. Met dit alles in gedachten gingen vier teams de gehele zaterdag aan de slag om zondag vervolgens hun ideeën aan de jury en geïnteresseerden voor te leggen.

Unieke fietsroutes
Het idee van DAETOUR is vrij eenvoudig. Men neme een rolletje tape en brengt markeringen aan in de openbare ruimte. Een beeldtaal die we als fietsers samen verder ontwikkelen en ervoor gaat zorgen dat we weer wat meer gaan ontdekken in eigen stad. En dat dan op de fiets natuurlijk. Is er een plek bij jou in de buurt of route waarvan je denkt, “dit moeten mensen gezien hebben,” dan breng je dus een markering met tape aan op bijvoorbeeld lantaarnpalen. De jury vond dit een supersympathiek idee en beloont het met een kleine geldprijs. Hiermee kan de groep meer bekendheid geven aan DAETOUR via social media. Mits de tape ook af en toe verwijderd wordt 😉

Minder zweten
Een tweede idee kwam van de groep OV-meetfiets. Zij willen het fietsen vooral behaaglijker maken en daardoor interessanter voor mensen die de fiets nu nog om allerlei redenen laten staan. Met de OV-meetfietsen wordt realtime data verzameld via deelfietsen die uitgerust zijn met speciale meetapparatuur. Die apparatuur meet bijvoorbeeld de warmte in de stad, wat wordt weergegeven in een app of via een website. Als fietser kun je vervolgens checken welke route het minst warm is. Zo kom je minder bezweet aan op de plaats van bestemming. Maar met data kun je natuurlijk alle kanten op. De jury vond het dan ook een goed idee, maar zou in de toekomst wel graag een uitbreiding willen zien met luchtkwaliteit, vochtigheid en windsnelheid. Een kleine geldprijs werd ter beschikking gesteld voor het organiseren van een extra brainstormsessie met experts op dit gebied.

Tof en toegankelijk
Twee groepen richten zich vooral op kinderen. BikeBadge wil spelenderwijs het fietsen leuker maken voor kinderen van de lagere school. Spelenderwijs vaardigheden aanleren en ontwikkelen op de fiets en daarmee badges verdienen die je zichtbaar op je fiets kunt tonen. Kun jij al: slalommen, wheelies maken, bandenplakken of 5 kilometer fietsen?

Maar om te kunnen fietsen heb je als kind natuurlijk ook een fiets nodig en om de zoveel jaar ook nog eens een grotere fiets. Wat als we die fietsen nu eens via een ‘fietsclub’ verzamelen en doorgeven aan elkaar? Groep FitsClub wil precies dat. Voor iedereen een fiets, ook voor volwassenen. Tegen een kleine bijdrage per maand kun je altijd een fiets op maat bezitten.

De jury zag dan ook een overlap tussen deze twee ideeën en kende ze samen een geldbedrag toe, ter beschikking gesteld door de gemeente, om de ideeën samen door te ontwikkelen.

Vervolg
Het brainstormen smaakt naar meer. Eind dit jaar volgt een update over de vorderingen van deze projecten. Een nieuwe bijeenkomst wordt gehouden waar fietsers samen kunnen komen. De eerste FitsClub misschien? Wordt vervolgd!