Uitgelicht
Rotterdam CS: Fietsers weten wel wat hen blij gaat maken!

Rotterdam CS: Fietsers weten wel wat hen blij gaat maken!

Update - Rotterdam CS en meer parkeerplek voor je fiets

Dat er meer plek voor het stallen van je fiets moet komen bij Rotterdam CS, daarover zijn gemeente en inwoners het helemaal met elkaar eens. Maar wat hiervoor de beste oplossing zal zijn, waar bewoners ook echt behoefte aan hebben, daarvoor hebben we je namens de gemeente in oktober om feedback gevraagd.

Genoeg tips
En feedback kregen we! Via de social media, de website en ook via de mail wisten jullie ons te vinden. Lang niet alle tips gingen direct over het parkeren bij CS. Ook kregen we vragen en tips over het verkeersplein voor CS aan centrumzijde, over andere stallingen in de stad of het ontbreken ervan en over het belonen van fietsers. 🙂

Uiteindelijk noteerden we ruim 130 bruikbare tips en voorkeuren als het om parkeren bij Rotterdam CS gaat. Bezorgden we een fietsfan haar fiets terug door haar te tippen op Fietspunt, hielpen we met zijn allen het telsysteem van de verdiepte stalling een beetje en verzochten een hoop fietsfans of medefietsers met krat op de fiets, die a.u.b. van de fiets af te halen. De top 5 is nu als volgt:

Toezicht
Verreweg de meesten van jullie willen graag meer toezicht in de stalling aan centrumzijde. De toezichthouders zouden zich volgens jullie bezig moeten houden met het in goede banen leiden van het parkeren tijdens de spits om fout parkeren tegen te gaan, maar ook diefstal te verminderen en mensen te helpen waar nodig.

Grote fietsen
Het aantal plekken voor bakfietsen, tandems en andere fietsen met bijzondere afmetingen zien jullie in beide stallingen graag toenemen. Er is nu te weinig plek om je grote fiets fatsoenlijk te parkeren. Aan centrumzijde staan in het speciale vak voor grote fietsen bovendien vaak gewone fietsen geparkeerd. Iets waar toezichthouders op zouden kunnen letten, vinden velen.

Fietswrakken
Kapotte fietsen staan op nummer drie. Vooral aan de noordkant van CS staan te veel wrakken, geven jullie aan. Hier moet vaker worden geruimd.

24 uur gratis
Het idee om de gehele stalling aan de centrumzijde betaald te maken na 24 uur vinden velen van jullie een goed idee. Het betalen na 24 uur zou langparkeerders moeten terugdringen, waardoor nog meer plek over blijft voor iedereen.

Derde stalling
Op een gedeelde vijfde plek staan een extra stalling én ruimere  fietsenrekken. Niet alleen de fietsen met kratjes zorgen namelijk voor problemen. In de bovenlader-rekken bijvoorbeeld kun je beneden je fiets met kinderzitje niet kwijt zonder de bovenlader te hinderen. Met wat extra ruimte of andere indeling zou je dit kunnen opvangen. Voor een plek voor de derde stalling wijzen velen naar de oude locatie van de fietsflat aan de noordzijde. Ook werd parkeren in een deel van parkeergarage Kruisplein geopperd of extra stalling op het Delftseplein of de Conradstraat.

En nu concreet
Ideeën genoeg dus! De lijst met ideeën is inmiddels door de gemeente bekeken en die kan er het volgende over zeggen:
“We herkennen vele opmerkingen en zijn blij met de tips die we hebben ontvangen via fietsfan010,” zegt Anita Dirix, projectmanager bij de gemeente. “Een aantal dingen hebben we vrijwel direct in werking gezet. Zo zijn de tellers gereset en worden de kapotte tellers vervangen. Bij dit systeem blijft het belangrijk je fiets goed in de rekken te plaatsen.  Ook hebben we het fietswrakken ruimen aan de noordzijde meteen doorgespeeld.”

Types tellen
Binnenkort gaat de gemeente de hoeveelheid gewone en afwijkende fietsen tellen. Daarbij bekijken ze om wat voor soort afwijkende fietsen het gaat (bijv. bakfiets, tandem, met krat) en hoe ze die het beste kunnen inpassen, vooral in de ondergrondse stalling. Wist je dat meer plek voor afwijkende modellen fietsen ten koste gaat van het totale aantal fietsen dat gestald kan worden?  Zo gaat een bakfietsplaats ten koste van 4-6 ‘normale’ fietsplekken. De gemeente moet dus zorgvuldig kijken naar de verhouding tussen plek voor normale of afwijkende fietsen. Ook gaan ze verschillende soorten rekken straks testen in de ondergrondse stalling.

Herinrichten
Het tekort aan plek aan de centrumzijde gaat de gemeente proberen op te lossen door de stalling anders in te richten. Naar verwachting gaat in het eerste kwartaal van 2017 een voorstel  voor de herinrichting naar het college van b&w. Bij de plannen voor de nieuwe inrichting neemt de gemeente zoveel mogelijk de suggesties die zijn binnengekomen via fietsfan010 mee. Zoals meer plek voor fietsen met afwijkend formaat.

Nu verwacht de gemeente dat aparte ruimtes voor afwijkende fietsen ook in de nieuwe situatie  gauw ingepikt worden door gewone fietsen. Om dit te voorkomen zou extra toezicht een optie zijn of verplaatsing naar achter in de stalling. Snelparkeerders zullen geen moeite doen om helemaal naar achteren te rijden. Iemand met een bijzonder formaat fiets wel. Ook ziet de gemeente de ludieke actie van Mariska van Oudheusden wel zitten. 🙂

Derde stalling
Ook is al druk gezocht naar plek voor een nieuwe stalling in bestaande gebouwen in de omgeving van het station. Daar is vooralsnog geen geschikte ruimte gevonden. Voor beide stallingen  is de gemeente in gesprek met het Rijk. “We willen namelijk graag dat een deel van de 40 miljoen die het Rijk beschikbaar stelt voor fietsparkeren bij NS-stations, in Rotterdam terecht komt. Ook zijn we voor subsidie in gesprek met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag,” aldus Anita Dirix.

Zodra er nieuwe ontwikkelingen te melden zijn, laat de gemeente ons dat weer weten. Hou fietsfan010 dus in de gaten!

 

 

Reageer