Uitgelicht
Rotterdam CS: meer parkeerplek voor je fiets

Rotterdam CS: meer parkeerplek voor je fiets

Help gemeente Rotterdam bij het nemen van belangrijke beslissingen

De fietsenstallingen in de stad lijken een goeie graadmeter voor het toenemende fietsverkeer in onze stad. Die bij CS zitten doordeweeks bomvol. Dat is natuurlijk een heel positieve ontwikkeling, al dat gefiets van ons. Maar geen parkeerplek kunnen vinden voor je fiets is heel vervelend, zeker als je je trein of metro moet halen. Over de stallingen bij Rotterdam CS, met plek voor meer dan 6500 fietsen, roepen fietsfans massaal dat er ‘iets’ moet veranderen en daar is de gemeente het helemaal mee eens! Alleen dé oplossing vinden…. Dat blijkt, na een gesprek met de gemeente, een ingewikkelde kwestie. Met man en macht wordt  gezocht naar de meest gunstige oplossing.


Dilemma’s en obstakels

Voor het uitbreiden van de stallingen aan beide kanten van het station komen de nodige dilemma’s en obstakels ter sprake. Ga je aan de ene kant ‘klussen’ dan wordt het aan de andere kant automatisch tijdelijk drukker. Nieuwe maatregelen en werkzaamheden aan de stallingen moeten dan ook goed worden gepland en met elkaar worden afgestemd:

Ondergrondse stalling
De ondergrondse stalling aan de centrumzijde heeft nu plek voor meer dan 5000 fietsen. Het gratis deel staat afgeladen vol, terwijl de betaalde stalling van de NS vaak nog genoeg plek heeft. Het kwaliteitsverschil is minimaal en de gemeente speelt daarom met het idee om dit onderscheid op te heffen.
Om vervolgens te voorkomen dat de stalling weer binnen no-time dichtslibt met fietsen, kijkt de gemeente naar oplossingen voor dezelfde problematiek in andere grote steden. In Utrecht bijvoorbeeld kun je nu je fiets de eerste 24 uur gratis parkeren. Na de 24 uur ga je automatisch betalen voor het parkeren van je fiets.
Meer toezichthouders kunnen hulp bieden bij het stallen van je fiets in het boven rek en wijzen mensen op het juist parkeren van de fiets. Voor het aangeven van de beschikbaarheid van de stalling moet het huidige systeem worden verbeterd . Het mechanisme raakt nu nog wel eens in de war door fietsen met dunnen banden of ‘scheefparkeerders’. Het mechanische ‘palletje’ wordt hierdoor niet altijd goed ingedrukt. Dit systeem houdt overigens ook  in de gaten hoe lang een fiets geparkeerd staat. Is het palletje 28 dagen ononderbroken ingedrukt, dan wordt de fiets op die plek weggehaald.


Stalling noordzijde

Hier komen op termijn 2200 plekken bij, waardoor er in totaal zo’n 4000 fietsen kunnen staan. En dat is een ingrijpende klus. Voor die ruime verdubbeling is op de huidige locatie (nog) geen plek. Verhuizen we de stalling weer naar links, of gaan we de hoogte of diepte in of is er in de buurt nog ergens ruimte om een stalling te huisvesten? Het zijn allemaal vraagstukken waarover de gemeente zich  buigt  en met partners over in gesprek is. Dit maakt het een tijdrovende en ingewikkelde klus.

Wat we al wel weten is dat een ondergrondse stalling aan deze kant geen optie zal zijn. In de grond zitten zogenaamde ‘waterkratten’ om het grondwaterpeil kunstmatig hoog te houden, om paalrot aan de huizen in de wijk te voorkomen.  Alternatieve oplossingen voor deze waterkratten zijn er wel,  maar zijn bijzonder kostbaar.

En verder
Voor beide stallingen geldt dat er meer plekken voor fietsen met een afwijkend formaat bij moeten komen. Op korte termijn gaat de gemeente aan beide kanten de afwijkende modellen tellen. Bij de ondergrondse stalling is hiervoor een plek gemaakt bij de entree  van de stalling en zie je dat er heel veel ‘gewone’ fietsen tussen staan. Om dit te voorkomen worden deze  ruime plekken waarschijnlijk verplaatst verderop in de stalling. Dat kost je iets meer moeite, maar heeft hopelijk tot gevolg dat je je speciale fiets wel kwijt kunt.

Planning

Tot en met het einde van het jaar gaat de gemeente nog allerlei onderzoeken doen, knopen hakken en de nodige gesprekken voeren met diverse partijen. Een nieuw plan voor beide kanten volgt begin 2017, om deze vervolgens in de loop van 2017 uit te kunnen rollen.

Help mee!
Om de stallingen zo optimaal mogelijk te laten functioneren, wil de gemeente heel graag van jou weten wat voor verbetertips je voor ze hebt. Heb je een tip of irritatiepunt met betrekking tot de stalling aan de centrumzijde of noordzijde van Rotterdam CS laat het ons dan weten!

Hoe? Dat kan op een aantal manieren:
– door een reactie achter te laten onder dit artikel
– door een reactie te plaatsen onder de posts op Facebook of Instagram of met een ‘reply’ op Twitter
– door zelf iets te posten op bovenstaande social media met behulp van #fietsfan010
– vermeld daarbij duidelijk of het om centrum- of noordkant gaat
– stuur als het even kan een foto mee ter verduidelijking.

Wij inventariseren alle reacties en overhandigen die aan de gemeente en houden jullie op de hoogte van de vorderingen en de beslissingen die worden genomen.

Alvast bedankt!

Reageer