Uitgelicht
Rotterdam CS: meer parkeerplek voor je fiets

Rotterdam CS: meer parkeerplek voor je fiets

Help gemeente Rotterdam bij het nemen van belangrijke beslissingen

De fietsenstallingen in de stad lijken een goeie graadmeter voor het toenemende fietsverkeer in onze stad. Die bij CS zitten doordeweeks bomvol. Dat is natuurlijk een heel positieve ontwikkeling, al dat gefiets van ons. Maar geen parkeerplek kunnen vinden voor je fiets is heel vervelend, zeker als je je trein of metro moet halen. Over de stallingen bij Rotterdam CS, met plek voor meer dan 6500 fietsen, roepen fietsfans massaal dat er ‘iets’ moet veranderen en daar is de gemeente het helemaal mee eens! Alleen dé oplossing vinden…. Dat blijkt, na een gesprek met de gemeente, een ingewikkelde kwestie. Met man en macht wordt  gezocht naar de meest gunstige oplossing.


Dilemma’s en obstakels

Voor het uitbreiden van de stallingen aan beide kanten van het station komen de nodige dilemma’s en obstakels ter sprake. Ga je aan de ene kant ‘klussen’ dan wordt het aan de andere kant automatisch tijdelijk drukker. Nieuwe maatregelen en werkzaamheden aan de stallingen moeten dan ook goed worden gepland en met elkaar worden afgestemd:

Ondergrondse stalling
De ondergrondse stalling aan de centrumzijde heeft nu plek voor meer dan 5000 fietsen. Het gratis deel staat afgeladen vol, terwijl de betaalde stalling van de NS vaak nog genoeg plek heeft. Het kwaliteitsverschil is minimaal en de gemeente speelt daarom met het idee om dit onderscheid op te heffen.
Om vervolgens te voorkomen dat de stalling weer binnen no-time dichtslibt met fietsen, kijkt de gemeente naar oplossingen voor dezelfde problematiek in andere grote steden. In Utrecht bijvoorbeeld kun je nu je fiets de eerste 24 uur gratis parkeren. Na de 24 uur ga je automatisch betalen voor het parkeren van je fiets.
Meer toezichthouders kunnen hulp bieden bij het stallen van je fiets in het boven rek en wijzen mensen op het juist parkeren van de fiets. Voor het aangeven van de beschikbaarheid van de stalling moet het huidige systeem worden verbeterd . Het mechanisme raakt nu nog wel eens in de war door fietsen met dunnen banden of ‘scheefparkeerders’. Het mechanische ‘palletje’ wordt hierdoor niet altijd goed ingedrukt. Dit systeem houdt overigens ook  in de gaten hoe lang een fiets geparkeerd staat. Is het palletje 28 dagen ononderbroken ingedrukt, dan wordt de fiets op die plek weggehaald.


Stalling noordzijde

Hier komen op termijn 2200 plekken bij, waardoor er in totaal zo’n 4000 fietsen kunnen staan. En dat is een ingrijpende klus. Voor die ruime verdubbeling is op de huidige locatie (nog) geen plek. Verhuizen we de stalling weer naar links, of gaan we de hoogte of diepte in of is er in de buurt nog ergens ruimte om een stalling te huisvesten? Het zijn allemaal vraagstukken waarover de gemeente zich  buigt  en met partners over in gesprek is. Dit maakt het een tijdrovende en ingewikkelde klus.

Wat we al wel weten is dat een ondergrondse stalling aan deze kant geen optie zal zijn. In de grond zitten zogenaamde ‘waterkratten’ om het grondwaterpeil kunstmatig hoog te houden, om paalrot aan de huizen in de wijk te voorkomen.  Alternatieve oplossingen voor deze waterkratten zijn er wel,  maar zijn bijzonder kostbaar.

En verder
Voor beide stallingen geldt dat er meer plekken voor fietsen met een afwijkend formaat bij moeten komen. Op korte termijn gaat de gemeente aan beide kanten de afwijkende modellen tellen. Bij de ondergrondse stalling is hiervoor een plek gemaakt bij de entree  van de stalling en zie je dat er heel veel ‘gewone’ fietsen tussen staan. Om dit te voorkomen worden deze  ruime plekken waarschijnlijk verplaatst verderop in de stalling. Dat kost je iets meer moeite, maar heeft hopelijk tot gevolg dat je je speciale fiets wel kwijt kunt.

Planning

Tot en met het einde van het jaar gaat de gemeente nog allerlei onderzoeken doen, knopen hakken en de nodige gesprekken voeren met diverse partijen. Een nieuw plan voor beide kanten volgt begin 2017, om deze vervolgens in de loop van 2017 uit te kunnen rollen.

Help mee!
Om de stallingen zo optimaal mogelijk te laten functioneren, wil de gemeente heel graag van jou weten wat voor verbetertips je voor ze hebt. Heb je een tip of irritatiepunt met betrekking tot de stalling aan de centrumzijde of noordzijde van Rotterdam CS laat het ons dan weten!

Hoe? Dat kan op een aantal manieren:
– door een reactie achter te laten onder dit artikel
– door een reactie te plaatsen onder de posts op Facebook of Instagram of met een ‘reply’ op Twitter
– door zelf iets te posten op bovenstaande social media met behulp van #fietsfan010
– vermeld daarbij duidelijk of het om centrum- of noordkant gaat
– stuur als het even kan een foto mee ter verduidelijking.

Wij inventariseren alle reacties en overhandigen die aan de gemeente en houden jullie op de hoogte van de vorderingen en de beslissingen die worden genomen.

Alvast bedankt!

Reageer

  • Gerard Scholten

    28dagen terugbrengen tot 7 en longterm parking op iets meer loopafstand bv in deel van nieuwe parkeergarage kruisplein of nieuwe fietsparking onder of boven busplein of onder/boven taxistandplaats/delfsteplein

    • fietsfan010

      Ideeën genoeg! We noteren ze allemaal, dank je wel.

    • metalmakker

      En als je onverwacht ziek wordt kun je dus je fiets uit het depot gaan halen? Nee, 7 dagen is te kort.

  • Marjolein Wytske Bakker

    Over de stalling op CS – centrumzijde: het zou een grote verbetering zijn als de bovenste stallingsplaatsen een centimeter of twintig hoger geplaatst zouden worden. Dan kunnen op de benedenrij alle plekken bezet worden omdat de fietsen dan beter passen.

    • fietsfan010

      Hoger en ook breder vertellen andere fietsers ons. Bedankt Marjolein!

    • metalmakker

      Normale fietsen passen prima. Mensen zouden bij de aanschaf van een fiets rekening moeten houden met het feit dat grote bakken en extreme sturen niet in normale stallingen passen. En niet andersom dus. Als jij een afwijkende fiets hebt (eigen keus) dan moet je maar wat verder lopen ipv hem ergens in het pad in de stalling centrumzijde in de weg te zetten.

      • Marjolein Wytske Bakker

        Hi! Ik heb een volledig normale (nouja, wat is normaal…ik bedoel: zonder bak/kinderzitje/breed of hoog stuur etc.) fiets. Deze past qua hoogte vaak niet in de stukken stalling waar de bovenstalling ‘laag’ is. En ik ben blij dat mijn feedback wordt opgemerkt bij FF010! Dank daarvoor.

  • Mike

    Er is een grote autostalling onder het Kruisplein die niet al te ver weg is en die zover ik weet bijna lange na niet vol zit.

    Zou het mogelijk zijn om de Parkeergarage Kruisplein met de huidige fietsenstalling te verbinden om zo extra capaciteit te verkrijgen?

    • fietsfan010

      Interessante optie, die hoorden we nog niet eerder! Nemen we zeker mee in de feedback. Dank je wel!

  • Ch@f

    Geef fietsers een bon om hun fiets gratis na te laten kijken door een fietsenmaker (op locatie) wanneer ze hun fiets ophalen.

  • Stijntje

    Betaalde fietsenstalling ook gratis maken en strenger optreden bij langgeparkeerde fietsen.

  • Gilles van Leeuwen

    Ik ben erg voorstander van 24 uur gratis en daarna betalen. Vooral op de achterzijde van het station zijn er veel fietsen die erg lang blijven staan. Hoeveel hiervan is daadwerkelijk een week weg? en hoeveel hiervan heeft geen eigenaar meer? 28 dagen tot een fiets wordt verwijderd vind ik erg veel. De meeste mensen die zo lang weggaan, zetten die hun fiets in de stalling?

    • metalmakker

      24 uur? En als je werkt of studeert moet je voor het weekend of een vrije dag al betalen? Niet mee eens.

      • Gilles van Leeuwen

        Ok. Iets wat in iedergeval geen 28 dagen is dan. 😉 3 dagen gratis?

        • metalmakker

          Zullen we beginnen met de helft van 28?

        • Mike

          Drie dagen lijkt me zat, maar in ieder geval het hele weekend. Ja, dat betekend dat je misschien soms moet betalen maar ik zie niet in waarom het helemaal gratis zou moeten zijn.

  • Suzanne Roelofs

    Maak weer een bovengrondse fietsenstalling op de tussenstrook boven de Weenatunnel. Niemand die er daar last van heeft, het is een loze ruimte tussen de autowegen. Plaats er eventueel een mooie strakke overkapping boven zodat de fietsen droog staan en niet wegroesten. Zorg ervoor dat hier de ruime parkeerplaatsen komen voor alle fietsen met afwijkende maten (zoals fietsen met kratten en ijzeren rekken voorop) die in de bestaande fietsenstalling nu vaak 3 plaatsen innemen. Zorg ervoor dat fietsen met afwijkende maten daar worden geparkeerd. Inventariseer hoeveel ruime plekken er nodig zijn en vul deze aan met “gewone” parkeerplekken. In de huidige fietsenstalling hoeft dan niets te worden aangepast en komt er automatisch meer ruimte voor alle “normale” fietsen.

  • metalmakker

    Meer handhaving op foutparkeerders. Sneller onderhoud bij rekken die kapot zijn. Ook dat draaihek bij de roltrap centrumzijde sneller repareren als die weer eens kapot is. Of een steviger draaihek. Nu glipt Jan en alleman daar toch door en rijden ze je van de sokken omdat ze om de foutgeparkeerde bakfietsen heen slalommen op weg naar een plek zo dicht mogelijk bij de uitgang (waar iedereen wil staan).

  • Anita van Dijnen

    Meer stalling creëren bij Lucia Petrus Mavo a/d Noordzijde. De veelal mannelijke leerlingen van deze school hebben er een handje van hun fietsen in rijen 18-19-20 a/d Noordzijde te stallen, tijdens de ochtendspits, waarom is dat? Blijkbaar biedt de MAVO te weinig plek.

  • Anita van Dijnen

    Noordzijde – straatzijde – alles is eenlaags. Bij die rijen die geen dragende paal hebben van de overkapping, dus de “vrije rijen” daar kan eenvoudig en snel de hoogte in gegaan worden, dus van enkellaags naar dubbellaags stallen. Het gaat hier om ongeveer 50% van de 20 rijen, dus 10 rijen in totaal – al een hele capaciteitsverbetering.

  • Anita van Dijnen

    Noordzijde – Provenierssingelzijde – een grote kale stoep waar eens die heel handige fietsflat stond. Waarom die de weg moest ruimen heeft niemand me tot op heden uit kunnen leggen. Zo snel mogelijk daar een fietsflat plaatsen, met voldoende capaciteit, anticiperende op de groei voor de komende 10 jaren moet toch niet zo ingewikkeld zijn….

  • Anita van Dijnen

    Noordzijde – fietsplek creëren voor speciale fietsen zoals “moederfietsen”, fietsen met kinderstoeltjes voor en/of achter, zogenaamde “longtail” fietsen (verlengde achteras met 2 kinderstoeltjes achter) etc. Nu raken al die kinderstoeltjes achterop zwaar beschadigd/onveilig wanneer onderin de 2-laagse stalling geparkeerd wordt. Aan al die ouders die ‘s-ochtends kinderen naar school te brengen hebben en in de spits op CS arriveren wordt sowieso niet gedacht – je reinste discriminatie! Als werkende moeder zakt me geregeld de moed in de schoenen, en dan begint mijn zoons school nog relatief vroeg, om 08:15! En maar hopen dat die fiets er ‘s-avonds nog staat….wat een onnodig gestress!

  • Olivier

    Het zou handig zijn om te weten hoe ver je een gangpad in kan rijden wil je nog een plek kunnen vinden. Hiervoor kan je gebruik maken van een lichtstrip. Op de lichtstrip wordt met groen aangegeven waar er plekken beschikvaar zijn en met rood waar geen plekken meer zijn.

  • Ernest

    Ik ben blij met de stalling, maar de fietshouders die kapot zijn moeten veel sneller worden gerepareerd. Nu het nieuwe er af is maakt de stalling een beetje verwaarloosde indruk. Laat een paar mensen het schoonhouden, de foutgeparkeerde fietsen weghalen, en diefstal ontmoedigen door hun aanwezigheid. Mooi werkgelegenheidsproject?
    De “teller” bij de ingang werkt helemaal niet, ik dacht eigenlijk dat het een (flauw) modern kunstwerk was! Ik zou het weghalen want het zorgt maar voor ergernis bij onervaren gebruikers van de stalling.